Vanmiddag heeft de Initiatiefgroep Daalsepark een ateliermiddag georganiseerd om ons – samen met groep nauw betrokkenen – over de mogelijkheden en kansen van het gebied te buigen. Naast uiteraard de initiatiefgroep (vier man sterk) waren er vertegenwoordigers van Wijkbureau Noordwest, Projectorganisatie Stationsgebied en AH Konincks. De middag vond plaats in een goede, constructieve sfeer, vanuit een open houding van alle betrokkenen.
Scenario’s
De reden om dit te organiseren was over en weer helder te krijgen wat we met deze prachtige plek willen en hoe ver de gemeente is met het proces van voorbereiding van het (voorlopig) stedenbouwkundig programma van eisen. De gemeente heeft een studie gemaakt waarin vier scenario’s worden uitgewerkt en getoetst op de verdiencapaciteit. De inzet is om – samen met bouwlocatie Paardenveld – 1,3 miljoen euro binnen te halen. Aan deze eis ligt – voor zover wij kunnen vaststellen – geen stedenbouwkundige visie ten grondslag, iets wat zich in de discussies liet merken. Dus geen mantra van herstellen, verbinden en betekenis geven.
Wij pleiten er voor eerst goed te kijken naar de huidige kwaliteit van het gebied, de betekenis voor de wijk en voor de stad, de functie aan een druk kruispunt en aan het water, de rol als toegangspoort van de binnenstad. Pas als je deze aspecten helder hebt, kun je stappen zetten en het in een financieel kader plaatsen.
Politiek aan zet
Het is duidelijk dat er nu eerst een politieke keuze moet worden gemaakt: wil het college het volledig volbouwen (zonder achterliggende visie) of staat het open voor meer opties, zoals behoud bestaand groen of combinaties van groen met kleinschalige activiteit of groen met woningen. De wethouder moet zich erover uitspreken. Deze zomer worden hierover harde noten gekraakt.
Loskoppelen
Hier spelen nog twee andere kwesties. De ontwikkeling Paardenveld is door het initiatief van een arthouse-bioscoop in een versnelling geraakt. De Projectorganisatie Stationsgebied wil dit nu gaan voortrekken en de ontwikkeling aan de Daalsetunnel even parkeren. Ondertussen wordt er ook gesproken over de mogelijkheid de verantwoordelijkheid voor de gebiedsontwikkeling Daalsetunnel te verplaatsen naar wijk noordwest. Dan komt het op het bordje van de dienst Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling NW. Zover is het echter nog niet.
Retail en wonen
AH Konincks heeft al bij de ontwikkelstrategie Amsterdamsestraatweg, die nu in behandeling bij de raad ligt, aangegeven graag te willen verhuizen naar de kop van de ASW. Hij wil daarbij twee vliegen in één klap slaan: verdubbeling van winkeloppervlak en minder overlast van parkerende bezoekers. Of zo’n grote winkel überhaupt past in de ruimte is echter de vraag. Want een winkel zonder woningen aan de achterzijde is niet mogelijk (leefbaarheid) en daarvoor ontbreekt het sowieso aan ruimte. Ook expeditie en magazijn nemen veel ruimte in beslag. (Dat daarbij alle bomen worden gekapt en bestaande huizen gesloopt – voor ons onacceptabel – laten we gemakshalve buiten beschouwing.)
Niet veel plek
POS heeft al aangegeven dat de bouwlocatie eigenlijk kleiner is dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Er moet een bepaalde afstand tot het hoofd-riool worden aangehouden en ook houdt de gemeente een slag om de arm om ooit nog een extra baan richting het viaduct aan te leggen. Verder is een grote hoeveelheid parkeerruimte nodig. Ondergronds parkeren kan, maar is kostbaar. De huidige parkeerplaatsen in het bos worden bijna niet gebruikt. Deze horen – gek genoeg – bij Wijk C en mogen niet vervallen. Voor ons een nauwelijks te begrijpen situatie die bovendien de mogelijkheid om interessante dingen met het gebied te doen, ernstig beperken.
Milieu
Als laatste speelt de milieunorm voor geluid. Je kunt niet te dicht op een drukke straat woningen vestigen en bij de achterzijde van woningen is de eis nog strenger. De enige oplossing is een gesloten bouwblok. Daarmee is de kans dat er nog iets overblijft van het huidige groen bijna nul.
De ateliermiddag bracht bij alle betrokkenen meer helderheid. In september zal er vanuit de gemeente een vervolg komen. Dan zal er ook een officiële inspraakronde van start gaan. Wij hebben hierop, met deze middag, alvast een voorschot genomen. Want je kan nooit te vroeg met elkaar om tafel zitten, wel te laat.
(Dank aan Het Huis voor de goede zorgen. Dank aan moderator Bart Krull (IMI) en stedenbouwkundige Els Bet voor hun welkome hulp.)
Geef een reactie